July 29, 2013

ensimmäinen koulupäivä

Tätä päivää ehdin jo odottaa jonkun aikaa, koska halusin tavata muitakin ihmisiä kuin vain omaa perhettä ja rotari ihmisiä. Oli ihana kun pääsi vihdoin puhumaan oman ikäsille ihmisille. No mutta siis..
Koulu alkoi kello 08.30. Minun hostisä vei minut ja minun hostveljen kouluun. Ja koska mä oon vaihto-oppilas niin minulla ja muilla uusilla international studenteilla on ensimmäiset kolme päivää ei normi koulua vaan sellasia et ollaan yhtenä ryhmänä ja meille esitellään kaikkia koulun juttuja ja tutustutaan toisiimme.
Tänään koulu alkoi sillä, että meidän englannin opettaja ja pari muuta opettajaa esittäytyivät ja sen jälkeen me oppilaat esittäydyimme vuorotellen eli nousimme ylös ja kerroimme nimen, iän, ja maan josta ollaan kotoisin. Sattumoisin ketään muuta ei ollut Suomesta hahah.. Mutta tosi moni oli Saksasta ja Italiastakin oli aika moni ja Brasiliasta, mutta siis meitä oli yhteensä noin 30 oppilasta eri maista ympäri maailmaa.

Ja heti näiden esittelyjen jälkeen meillä oli englannin kielen testit, oi kyllä heti ekana päivänä:D. Eka osio oli kuuntelu, meille annettiin nelisivunen paperiarkki ja se oli täynnä tehtäviä, mutta onneksi vain monivalintaa. Oli siis lauseita ja kaksi saman kuuloista sanaa ja niistä piti valita oikea vaihtoehto. Noi oli suht helppoja, mutta ne tuli niin nopeesti että jos jäit vähänkin empimään, että kumpi se mahto olla, niin seuraavakin ehti jo mennä etkä saanut sitäkään..
Tän kuuntelukokeen jälkeen meillä oli kielioppi osuus, tääkin oli siis samankaltanen nelisivunen  monivalinta juttu. Ja viiminen osuus oli kirjoittaminen; meille annettiin kolme aihetta ja jokaisesta piti kirjoittaa vähintään puolen sivun mittainen kertomus. Mutta aikaa oli vain puoli tuntia, ja mä oon aina ollut vähän hidas kirjoittelemaan aineita, niin se viiminen jäi aika pahasti kesken. Näiden testien tuloksena meidät siis jaetaan kolmelle eri luokkatasolle; year 11,12,13. Eli jos ne testit meni sun kohalla huonosti menet year 11, jos vähän paremmin year 12 ja jos oot tosi hyvä ni year 13. Mutta muhun nää ei vaikuta, koska oon rotary student eli meen automaattisesti year 12 (oma ikäluokka).

Meidän piti käydä koulun toimistolla täyttämässä meidän tietomme sinne ja meillä olisi pitänyt olla passi mukana.. no mullahan sitä ei ollut, koska se on mun counsellorilla (jotta en voi karata maasta hahah:DD). No yritän saada sen huomiseksi sinne.
Sitte me tehtiin sellaiset paperit meistä eli leikattiin lehdistä asioita joista pidämme ja liimasimme ne paperille. Ja myöhemmin jokainen yksitellen esitteli itsensä sen avulla, että mistä pitää jne.

Koulussa on kaksi taukoa. Ensimmäinen on 10-11 maissa, mutta ei kestä kauaa oiskohan vartin(?) en kattonu kelloo:D Ja sillon voi syödä vähän eväitä jos on nälkä. Toinen tauko on 13.15-14.00, tämä on niinku ruokatauko, jolloin syödään eväämme. Koulussa ei siis ole kouluruokaa vaan jokainen kuljettaa omat eväät kouluun, mikä on yleensä leipää, hedelmiä yms.


Ekalla tauolla oltiin vaan istumassa yhtien tyttöjen kanssa yhdellä penkillä. Sit vähän ajan päästä siihen tuli joku opettaja kyselemään, että mistä ollaan kotosin ja nimiä, sit mie ku kerroin omani ni se oli heti silleen ahaa sinä oot Emilia ja huusi jonkun tytön siihen paikalle, sitten se tyttö kerto et oon menossa sen luokalle. Jee, se tyttö vaikutti ihan tosi mukavalta ja se oli sellanen reipas ja iloinen tyttönen! Ainakin tiedän jo valmiiksi yhden henkilön mun luokalta. :)

Kotimatka taittui tänään kävellen hyvän ilman vuoksi. Oli kyllä oikeestaan kiva kävellä, kun näki vähän missäpäin sitä oikeesti ollaan. Kävelin siis mun veljen ja sen kahden kaverin kanssa. Nää sen kaverit on vähän outoja mut silti tosi mukavii poitsui:D.

Tähän loppuun vähän kuvia puhelimen muistista tältä päivältä ja enimmäkseen kotimatkan maisemista.

 erittäin huono kuva koulusta, pahoittelen, mutta oltiin just tollasen puun takana.. :/

meidän tän päiväinen luokka

koulumatka part 1

 koulumatka part 2

koulumatka part 3

Tällänen mun ensimmäinen koulupäivä siis oli. Kiva ja rento. Huomista odotellen,

-Emilia

No comments:

Post a Comment