September 22, 2013

School



Oiskohan jo aika kertoo teillekin mistä mun viikko pääasiassa koostuu eli koulusta. Mä käyn siis Kerikeri High Schoolia, joka on kansainvälinen koulu sisältäen vuosittain about 40 international students (mutta vaan yksi rotari vaihtari, älkää sekottako). Koulu on tosi paljon isompi ku mun Suomi koulu. Tuolla on siis oppilaita about 1500 heh. Mutta tossa koulussa on luokat 7-13 eli vähän niiku suomeen verrattuna yhdistetty yläkoulu ja lukio. Melkein kaikki luokat on eri rakennuksessa eli se koulualue on aika suuri. Eli täällä sun ei oikeestaan missään tarvi noussa rappuja ylös ku kaikki rakennukset vaan yksi kerroksisii. Paitsi huom toi yks rakennus, mut siel yläkerras on vaan jotain opettajien tiloja.



Vuosi jaetaan neljään (4) termiin. Jokaisen termin lopussa on aina koeviikko ja koeviikon päätteeksi kahden viikon loma. Suomeenki tällänen! Mutta sitte vuoden lopuksi näillä on vielä isot loppukokeet näistä kaikista aineista, mitä ne opiskelee. Eli kuulostaa vähän niiku ylioppilaskokeilta, mutta noi kokeet on year 11-13 opiskelijoille. Ja noi kokeet noil koeviikoil on tosi erillaisii ku Suomessa. Luokkaan saa ottaa mukaan vain läpinäkyvän pussin, jossa kynät sun muut mitä kokeeseen tarvitsee. Kokeet tehdään yleisimmin kaikki samaa ainetta opiskelevat samassa tilassa. Eli pulpetit on raahattu koulun liikuntasaliin tai auditoriaan. Kokeita on kahtena aikana päivästä joko 9-12 tai 13-16. Kokeessa pitää istua vähintään 45 minuuttia, jonka jälkeen pitää viitata ja se opettaja tulee hakemaan sen kokeen sulta. Tehty tolleen ettei sul oo vaa mitää mahollisuutta luntata.

Aineet: Joka vuos näiden tarvii valita vain 6 ainetta mitä opiskella. Ja valinnanvaraa on yllin kyllin, tahtooko jotain taiteen omaista vaiko ihan kunnon opiskelua. Itse otin vain sellasia rentoja aineita, mutta matikka ja ESOL (vaihtareiden enkku) tuli pakollisena. Äh mä niin vihaan tota matikkaa, ku en tajuu siel koskaa mitää. Mutta siis mä opiskelen noiden kahden aineen lisäksi:

Drama: Ekat tunnit oli ain jotain lämmittelyä missä opettaja sanoi jonkun eläimen tai henkilön ja sitä piti matkia, esim apina ja sitte kaikki hyppeli apinan lailla luokkaa ympäri. Noi ekat viikot vihasin dramaa ja katoin ain kelloo et kumpa tää jo loppuis, mut nykyää mä oon alkan tykkäämää sitä enemmän. Nimittäin me ollaan tekees siellä yhtä näytelmää joka me itse käsikirjoitettiin (valmiista mallista) noh ite en kuitenkaa kirjottanu ku aattelin et se on liian vaikee, ku ekal tunnil ku nää alotti sen ni olin poissa ja mul ei ollu minkäälaista käsitystä mistä se kertoo ja mitä ois pitän tehä... Mut nyt me ollaa alotettu käymää sitä läpi ja mä oon joku rakastaja kuka haluis mennä naimisii yhen miehenkaa. Ja hei mä puhun suomeks ne mun repliikit, ku se ope halus, on kyl tosi outoo puhuu siel suomee ku ei kukaa muu ymmärrä mitää haha.

Photography: Otetaan vaan kuvia ja siirretään ne koneelle. Tätä jatku ainaki kolme viikkoo, kävi vähä tylsäks ku aina sama juttu. Mut sit päästii jo opettelee tulostaa niitä ja nyt viime viikko harjoteltiin muokkaamaa niitä photoshopis. Se on vaan hankala, ku sillä opettajalla ei oo oikein koskaa aikaa neuvoa meitä (mä ja yks brassi vaihtari). Paitsi yhel tunnil se opetti meit käyttämään kameroita ja ottaa kuvii.



Business studies: Opettaja selittää ja näyttää dioja mis on tekstii ja meijän pitää kopioida ne vihkoo. Mut toi on kyl mun yks lemppari ope, se on niin hauska ja mukava. Ja jos mä en ymmärrä jotaa ni se tulee siihen mun vieree ja selittää sen uudestaa helpommin. Sit katotaa joka tunti ain jotaa hauskoi videoit haha.

Hospitality: Me ei kokata, mikä oli aluks kaikkein suurin järkytys haha. Termeissä 1 ja 2 on kokkailu ja 3 ja 4 vaan teoriaa ja mä kun tulin tänne sopivasti just kolmos termii ni en oo sit päässy kokkaa ollenkaa höh. Me siis katetaa pöytii, harjotellaa tarjoiluu ja jotaa tämmöst täytellää papereit mis on kysymyksii joihinki hygieniaan liittyen tai tarjoilemiseen.

Koulu alkaa joka päivä 8.40 form class:illa, eli vähän niiku luokanvalvojantunti, jossa opettaja kertoo tärkeitä asioita päivälle ja jos on jotain poikkeavaa yms. Sit tää loppuu 8.55 jolloin on viiden minuutin siirtymä ensimmäiselle oppitunnille. Jokainen tunti kestää aina 55 minuuttia ja niiden jälkeen ton 5 min siirtymä seuraavalle. Mutta ekan ja tokan tunnin jälkeen on morning tee eli kello 11.-11.15, jossa voi vähän evästellä ja lounas on 13.15-14.00 eli neljännen ja viidennen oppitunnin välissä. Joka päivä on siis 5 oppituntia eli viikossa on aika neljä tuntia jokaista ainetta. Koululoppuu kaikilla joka päivä kello 15.00. Tunneilta ei saa lähteä ennen kun kello soi ja koulualueelta ei saa poistua kesken koulupäivän.

Koulussa ei ole kouluruokaa (niin ku oon aikasemmin jo maininnutkin), eli omat eväät kouluun mukaan. On kyl oppinu arvostamaan Suomen ilmaista kouluruokaa, vaikkei se niin hyvää aina olisikaan. Se on kuitenkin terveellinen ja ilmainen kaikille.

Ainiin ja täällä on tosiaan koulupuvut, entiiä oonko koskaan laittanu kuvaa siitä tänne(?). Kuitenkin koulupuku on pakollinen kaikille muille ikäluokille paitsi koulun vanhemmille eli year 13 opiskelijoille. Siinä on kuitenkin vähän valinnan varaa; vihree/valkonen paita, hame/sortsit/pitkäthousut, vihree villapaita/kolitsi takki. Mä otin itelleni valkosen paidan, hameen ja kolitsi takin. Ja koulupuvun kans pitää olla mustat kengät.

anteeks mun järkky ilme, mut tollaset puvut meil on:D

Oiskohan täs nyt kaikki oleellisimmat asiat. Toivotaan, tuun sit vaik ens puolen puolel kertoo lisää ku oon ite sillä year 13. Ainiin ilmoittauduin jonnekin year 13 leirille, josta mul ei kyl oo mitää hajuu millon se on ja mitä siel tehää, mut aattelin et sil taval pääsee siihen ryhmää sit paremmi mukaa, ku viettää niiden kans jonkun viikonlopun(?). Ja se yks opettaja mitä siit kerto ni se sano et se on ain vuoden kohokohta, ni pitäähän se nyt kokee. En kyl tiiä yhtää ketä sinne on menos, toivottavast Jess tai Lucy ois menos, mutta joo eikhää siit ihan kiva tuu, kylhän sitä sit uusii ihmisii tutustuu.

No comments:

Post a Comment