October 22, 2013

Marae weekend

Mahtava viikonloppu takana ihanien vaihtari ihmisten kanssa. Koko homma starttas perjantaina, kun mä otin ja lähin jo lounaalla koulusta ja sit lähettiin ajaa Pakaraka koululle josta hyppäsin Monitan (menee ranskaan) kyytiin ja ajettiin yhessä Whangareihin, jossa tavattiin muita vaihtareita Whangareista ja Dargavillestä. Sää oli perfect; aurinkoinen ja lämmin! Whangareista jatkettiin ajamaan porukalla mini bussilla, paitsi minä ja kaksi muuta tyttöä kun bussissa ei ollut tarpeeksi tilaa ni hypättiin sitte yhen extra auton kyytiin, kohti Te Hanaa, semmoin maori keskus.

Te Hanassa tavattiin sitte loputkin vaihtarit, jotka tuli siis Aucklandista. Heti ekaks meille oli maori tervetulias juttu eli puffory. Mentiin sellaseen maori taloon ja otettiin kengät pois ja siinä muutama maori lauleskeli ja puheli jotaa ja sit meistä neljä puhu kans niille ja kiitti taikka mitä tahansa omalla äidinkielellään. Ton jälkee oli dinner ja ah se paikka, ihan sika upee. Pöydät oli katettu tosi hienosti ja siin pöydäs oli niiku "viinii" mut se oli jotaa viinirypäle mehuu punasta ja valkosta. Siellä oli niiku seisovapöytä ja siel oli lihaa, kanaa, perunoit, kumaraa, ja sit jotaa ihme höystöö ja salaatteja ja kasviksii ja leipä joka maistu ihanku suomen munkille ja must oli tosi outo syyä sitä ruuankans. Ja jälkkäriks oli kääretorttuu ja hedelmäsalaattii nami:3.

Illal pelailtii vaa futist siin pihal kaikki (taino melkee) porukal ja ihana täysikuu loisti taivaal. Ton jälkee mentiin sellaselle kävely kierrokselle maori kylään. Siel maori miehet tanssi hakan ja muuten vaa kierreltii siellä ja sit yks maori kertoili meille niitä paikkoja yms. Siel oli just siistii ku mentii sinne illalla ihan pimeellä ja ku siel oli hienot valot. Mul ei oo tuolt paikast harmi vaa yhtää kuvaa, ku en tajunnu ottaa kameraa mukaa...

Lauantaina mentiin Waitangiin eli sellain maori keskus, missä mentiin kattoon puffory ja sit vaan käveltiin siel ympäriinsä. Ton jälkee ajettiin bussilla vähän matkan päähän syömään eväät ja sit käveltii vähä mettään päin ja ylhäällä pelloilla ja oih sielt oli hyvät maisemat ja siel oli maas hirveest kuoppii. Sit mentii ottaa parit kuvat yhen puun juurelle.

Maori tervehtiminen

Illaksi mentiin yhelle koululle ja siel oli nuorii tanssiis meille pari maori tanssii ja sit ne opetti niit meillekin. Tytöt teki sellaset pallerot jonka kaa tanssitaaa ja heilutaa ja opeteltii parit keppilaulut ja pojat opetteli hakan.

Sunnuntaina herätys kello 06.00, voitte vaa arvata kuinka innoissaa jokainen oli heräämässä tohon aikaan... Sitte aamupala ja tavaroiden pakkaus ja ulos hetkeks hengailee ja sit otettiin meijän ryhmä kuva, tosin oltiin laiskoja eikä jaksettu enää kaivaa lippuja esiin ni tuli sitten liputon kuva.

Kuvien jälkeen ajettiin yhelle biitsille ja siel meijät opastettiin käyttämään wakaa eli kanoottia. Siitä sit lähettiin kuuden porukoissa kanotoimaan merelle. Ai että mä nautin tosta, sininen kirkas vesi, huippu ihanan upeet maisemat ja ne vaa avautu aina ihanemmiks mitä enennäm tultiin rannasta kauemmaksi. Ja sää oli ihan täydellinen; sininen pilvetön taivas ja lämmin auringon paiste :3.
Kanotoinnin jälkeen jäätiin lounastamaan siihen rannalle ja halukkaat sai mennä uimaan jos huvitti. No mä tietenkin menin uimaan, mut se vesi oli ihan jää kylmää!! Siel myö kuitenki pulikoitii hetki ja sit piti sanoo ekat heipat, koska Ruth (Ruotsi) ja sen host veli Louis (menee Chileen) jäi ootteleen kyytiä sieltä. Me loput sit mentiin bussilla Whangareihin, jossa piti sanoo lopuillekin heipat. Mut kaikki inboundit näkee jälleen kuukauden päästä koska South Island Trip, wohoo en malta oottaa!! Ja osan jo tänä viikonloppuna ku miitataa Whangareis ku maanantai on koulust vapaa.

Jee saatii viel lippukuvatki räpsästyy!

Hyvin väsyneenä jäätiin Monitan kans ootteleen kyytii kadun laitaa, näytettiin varmaa joiltaa pummeilt XD