August 13, 2013

sataa sataa ropisee...

Moikka, sori et tääl on ollut vähän hiljasta, mutta en viitsi tulla postailemaan sellasia: "Tänään heräsin aamulla, menin kouluun ja koulusta tulin kotiin, enkä tehnyt ihmeempiä" -päivityksiä. Joten nyt kun on tapahtunut jotain ni päätin tulla kirjoittelemaan.
Eli siis, viimeviikko arkipäivinä oli normaali, ei tapahtunut mitään ihmeellistä. Päivät oli aika sateisia, niin ei sitten jaksanut lähteä minnekään, kun ei ulkonakaan voinut olla.

Lauantai satoi myös koko päivän. Ja täällä kun sataa, ni se myös sataa, kaatamalla... Lähdettiin kuitenkin hostisän kanssa käymään kaupungilla hoitelemassa asioita, esim. mun piti sovittaa mun rotary paitaa, joka mulle oltiin tilattu. Se oli kuitenkin jätti iso mun päällä, ni laitettiin sitte uusi koko tilaukseen. Kaupungilta tullessa hostiskä sanoi, että käydääpä tsekkaamassa toi läheinen vesiputous pikasesti. (Edellisenä päivänä oltiin katsellut yhtä kirjaa, mistä mä bongasin upeet vesiputoukset ja kerroin tykkääväni niistä.) En aluksi edes tajunnut, että mitä hän sanoi, mutta sitten parkkipaikalla tajusin, että ahaa me ollaan täällä:D Käveltiin siis sinne (kaatosateessa), no onneksi ei ollut pitkä matka. Paikanpäälle päästyä näky oli aivan mahtava!! Se vesiputous oli kuulemma 27metriä korkea ja ihan huippu hieno. Mä tykkään mun hostiskästä, ku se vei mut tonne vaikka satoi, muttei se sade näkyä haitannut. Harmitti vaan, ettei mulla ollut kameraa mukana, niin en saanut siitä kuvia, paitsi puhelinlaatu kuvan...:D Mutta hostiskä lupasi, että mennään sinne joku aurinkoinen päivä uudestaan ja siellä alhaalla menee sellainen lenkki, ni kävellään se sitten läpi, ja saan sitte kameran mukaan ja ikuistettua sen.
Sieltä tullessa meille oli saapunut vieras Kapteeni Luu(?, joo en tiedä miten se kirjoitetaan, mutta noin se ainakin sanotaan:D). Hän on Australialainen lentokapteeni ja näiden vanhempien hyvä ystävä. Hän tulee majailemaan täällä 10 päivää, mutta oikein mukava setä. Meillä oli sitten tämän takia vähän isompi dinner ja mun hostäidin vanhemmat tuli meille myös syömään. Naminami oli hyvää ruokaa.




Sunnuntaina oli kerrankin aamupäivä aurinkoinen. Mentiin tavalliseen tapaan aamusta sunnuntai markkinoille ja aamukahville kaakaolle. Iltapäivällä lähdettiin käymään vähän pohjoisemmassa yhdellä beachilla. Meitä lähti minä, Luu ja hostiskä yhdellä autolla ja hostäiti, ja sen vanhemmat + koirat toisella autolla. Se beach oli ihan mahtava, rakastan beacheja♥ silee hiekka♥ rannalle ajelehtineet simpukat (joita on aina pakko kerätä muutama mukaan...)♥ liplattava meri♥ ja se kun se vesi pärskähtää rantaan♥ varpasillaan kävely ihanalla hiekalla♥ ja se kun hiekkaa menee varpaitten väliin♥ ihanat maisemat♥...
Tän jälkeen kun oltiin vähän kävelty rantaa pitkin ja mä olin räpsinyt parit photot ni lähettiin syömään fish & chips. Mun elämän eka kerta kun söin noita, ja voin sanoo että kyllä tuun jatkossakin syömään, oli ne sen verran hyviä;) Sieltä lähdettiin ajelemaan kotia kohti, paitsi poikettiin vielä yhden toisen rannan kautta, räpsiis taas parit photot. Päivä oli ihana!













Maanantaina Chris tuli hakemaan mut koulusta suoraan niille, mutta eka käytiin hakemassa tän Rotary klubin lähettävä oppilas, Monita, meidän mukaan. Hän lähtee siis ensi tammikuussa Ranskaan vaihto-oppilaaksi. Tosi mukava tyttö. Nää rotary tyypit halusi tutustuttaa meidät toisiimme, koska ensi viikonloppuna meillä on orientaatio viikonloppu, jonne tulee kaikki tämän piirin vaihto-oppilaat: lähtevät, vasta saapuneet ja muutama rotex(vaihdossa ollut) myös. En malta odottaa, että vihdoin nään kaikki muut vaihtari kaverit! Mutta kuitenkin mentiin siis Monitan kanssa Chris:ille vaan oleilemaan ja sitte kuudelta lähdettii yhdessä Rotary tapaamiseen. Tää Rotary kokous oli tällä kertaa erillainen kuin yleensä. Se oli meidän koululla, jossa oli speech final eli oppilailla oli puheita ja ne kilpaili siitä, että kuka on paras puhuja. Näillä oli siis ollut jo aikaisemmin karsintoja, mutta tämä oli niistä se finaali. Ilta alkoi kuitenkin sillä, että hospitality ryhmät teki meille ruokaa eli dinnerin. Alkuruokana oli joku keitto, pää ruokana lihaa parissa eri muodossa ja jälkiruokana vadelma creme brulee (oli sika hyvää!). Haha oli hauskaa kun siellä oli tarjoilemassa samoja tyyppejä kuin mun hospitality ryhmässä. Tän ruoan jälkeen mentiin siis kuuntelemaan sitä speech final:ia, mun yksi koulukaverikin oli siellä puhumassa. En kyllä ymmärtänyt niistä paljoakaan, jonka takia en jaksanut edes lopulta enää keskittyä kuuntelemiseen... Kiva ilta kuitenkin.

Tää oli se meidän pääruoka

Tänään eli tiistaina oli normi koulupäivä. Koulun jälkeen menin kaupungille hengailemaan yhden vaihtari kaverin kanssa, koska illalla me mentiin zumbaan, niin piti saada kulutettua sitä ennen olevaa aikaa jotenkin. Käytiin sitten kahvilassa, jossa mä taas loistin mun englannilla, kadotin laukun (jonka olin siis unohtanut siihen kassalle ja sitte lähtiessä olin hädissään, että missä mun laukku on ja menin sössöttää sille myyjälle jotaa, ja se oli ottanu sen siit taltee ja oli silleen ai oliks se sun:D No onneks sitte sain laukkuni mukaan ja lähdettiin sieltä pois:D) Mentiin siis tosiaan zumbaan, joka oli kyllä tosi kivaa (mutta myös aika rankkaa), jeii sain yhden harrastuksen täällä. Tuli heti sellainen kuntoilu fiilis, kun kesäloman vaa löysäilin enkä tehny vissiin mitään kuntoo kohottavaa, no tästä se taas lähtee.
Illalla ruoan jälkeen esittelin sen mun väsäämän Suomi-kirjan näille. Nää ihastu niihin kuviin ja niistä oli kiva nähdä mun sukua yms. mitä niissä kuvissa esiinty. Ja tää mun hostveli rakastu meidän kesämökkiin, sen mielestä se on niin upee hahah:D Ja se sanoi, ettö sitten kun se tulee Suomeen, niin mun pitää viedä se meidän mökille:D. Eli äitii, ollaan saamassa joskus vieras meille hahah:D

Tällästä mun viimepäiviin siis kuuluu. Kivaa on ollu ja tykkään mun elämästä täällä. Perheen kanssa menee hyvin ja se on tosi kiva. Kavereitakin alkaa pikkuhiljaa koulusta saamaan, sen oon vaan oppinut et pitää itse olla tosi aktiivinen jos haluaa tutustua paikallisiin. Ne ei sulle silleen tuu juttelee, et jos sä haluut jutella niille, niin sun pitää itse mennä alottaa keskustelu (mikä on mulle vähän hankalaa, kun kieli ei suju kovin hyvin..). Mutta kuitenkin parempaan päin, onneksi mulla on pari sellasta kiwi friendii kenenkaa voin hengaa, ni sitte pääsen niiden mukana uusien ihmisten pariin. Nää paikalliset ei siis oo enää kiinnostuneita vaihtareista, koska niitä on tuol koulus joka vuosi aika paljon about 50, ni ne kai aattelee et vaihtarit voi olla keskenään kavereita ja paikalliset erikseen. Vaihtari kamut on onneksi kivoi, mut kun ne kaikki on tyyliin jostaan saksan kieliseltä alueelta, ni ne vaan puhuu saksaa ja mä en siitä mitään ymmärrä, ni se on tylsää... Mun yks hyvä vaihtarikaveri palasi sunnuntaina takaisin kotimaahansa, joten senkin takii oon tajunnut että mun pitää tutustuu paremmin paikallisiin, koska mä oon täällä koko vuoden ja nää useimmat vaan sen 6kk, ni jos en nyt tutustu paikallisiin, ni tulee sit tylsät loppu puol vuotta...  Mutta joo viihdyn kyllä täällä tosi hyvin!
Huomenna on koulussa vähän erillaista ohjelmaa luvassa, joten tuun siitä postaamaan sitten ku se on ohi;)  Ja muutenkin mulla on pari postausta tulossa, sitten kun ehdin väsäillä ne valmiiksi.

Ps. On aina kiva huomata, että ootte jaksanu kommentoida mun teksteihin. On nimittäin kiva tietää mitä mieltä ootte näistä. Kiitos siitä!♥

-Emilia

6 comments:

  1. Toi ranta ja vesiputous, ihan sikakauniita! Ja älä huoli kyl se koulu siitä lähtee ja saat kavereita (: Pidä mielessä vaa se että oot ihana, mukava ja ilonen tyttö Suomesta viettämässä sun elämäs parasta vuotta, ja sitte meet itsevarmana juttelemaan. Kyllä ne varmasti arvostaa sun kielitaitoa ja sitä että yrität, vaikka ootki ulkomaalaine! :D Tsemiä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jep tääl on niin ihanii paikkoja! Mut kiitti ihanasta kommentista, ja hahah mun kielitaito...XD Mut joo ehkä tää yritys pian palkitaan ja saan niitä paikallisia kavereita myös :) ja kiitti!

      Delete
  2. noi rantakuvat on ihania!! ja hei mieti sulla on kesä siellä vasta tulossa :) ihana emppuli kyllä siä siel pärjäät oon ihan varma ♥:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitti!(: ja niimpä aah ihanaa:D jajoo hyvin mä pärjään, mut kiitti ihana♥!(:

      Delete
  3. Ihanii noi kuvat!! aijon kyl joskus mennä uutee seelantii lomalle jos siel ton näköst on!:3 ja hei mäkii oon nyt alottan lukion haha :D aika paljo kaikkee muistettavaa ja tällee mut enköhää mä selvii....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitti! (: joo kannattaa, tääl on tosi nättii! Vooi siekii oot jo siel, harmi etten oo siel sunkaa:D mut ens vuon sitte;) Ja kyllä sä selviit, se alku on vähä sellast, mut sitku siihen rytmii tottuu, ni se alkaa sujumaa (ja tylsistyttää:D)!

      Delete