August 28, 2013

different things

Tässä muutamia eroavaisuuksia mun kotimaan ja hostmaan välillä mitä oon tän ekan kuukauden aikana huomannut.

RUOKAILU: Täällä syödään tosi vähän, vain aamupala, sitten päivällä jotain pientä kuten sanwitch eli lounasta ei ole ollenkaan ja iltaruokakin on vasta ihan illalla 19-20 maissa. Ja iltapalaa ei syödä ollenkaan. Voitte vaan kuvitella, kun tällänen Suomi tyttö tulee tänne, joka on tottunut syömään lähes kokoajan jotain ja sen viisi ateriaa päivässä, niin kyllä sitä on aina iltaan mennessä kauhea nälkä, kun olet ollut koko päivän syömättä...

RUOKA: Vaaleeta leipää kera hillon, marmelaadin tai maapähkinävoin. Mulle kuitenkin löydettiin kaupasta jotain ruisleivän tapaista leipää, naminami ei tarvi syödä pelkkää pullamössöä. Täällä ei syödä perunaa melko paljoa. Jos on vaikka kalaruoka, niin lautasella saattaa olla vain se kalapala ja salaattia. Musta toi on vähän outoa, kun Suomessa on niin tottunut syömään perunaa joka ruoan kanssa. Perunan tosin korvaa sweet potato, kumara. Aah toi on kyllä hyvää :3.


LIIKENNE: Täällä on vasemmanpuolinen liikenne eli päinvastainen kuin Suomessa. Tietä ylittäessä kattoo vieläkin välillä väärään suuntaan, kun ei osaa hahmottaa mistä autot tulevat. Aluksi oli vaikea tottua menemään eteen "ajajan" penkille autoissa istumaan, mutta nyt sinne menee jo automaattisesti. Mutta minusta tämä on paljon loogisempi näin päin, kun ajaa aina vasempaa kaistaa ja liikenneympyrässäkin mennään myötäpäivää.

AJOKORTTI: No sen nää saa jo 16- vuotiaana. Eli mun ikäsillä on täällä jo ajokortit, tosin ei kyllä kaikilla, mutta esim. mun veli osti/sai just auton ja treenailee/lukee ahkerasti ajo-opetuksia.

LAPSELLISUUS: Musta nää mun ikäset pojat on paljon lapsellisempia kuin Suomessa. Esim. näistä on vieläkin tosi hauskaa, jos toinen on jättäny puhelimensa pöydälle niin ottaa sen ja lähettelee joillekin tytöille viestiä, okei Suomessa tehtiin tota ehkä vielä yläasteella muttei enää?

LÄMMITYS: Taloja ei lämmitetä ollenkaan, paitsi tässä minun ekassa perheessä aina iltaselta laitetaan tuli uuniin. Ja täällä on kauheen kylmä. Mutta nää on ollut ajattelevaisia ja mun huoneessa on pikku lämmitin, jonka mä pistän aina iltasin päälle, koska täällä ei ole lämmitettävää sänkyä niinku mun counsellorilla. </3 Kuitenkin mua nyt kaduttaa kun en ottanut tarpeeksi lämpimiä vaatteita, joudun sit käytellä näitä samoja usein.. Ja miettikää sit koulussa kun sulla on oltava aina ne samat vaatteet, mitkä ei todellakaan oo lämpimät, ni oon aina ihan kylmissään siellä. Onneksi kohta tulee kesä!<3

VUODENAJAT: On siis päinvastaset eli täällä on nyt talvi. Talven lämpötilat on siinä 8-14C. Aamut on tosi kylmiä saattaa olla jotain kuusikin (6) astetta lämpöä. Miinuksen puolelle ei sentään onneksi mene :p. Talvella sataa_joka_ikinen_päivä valehtelematta. Aamulla saattaa näyttää oikein hyvälle aurinkoiselle säälle, mutta kun pääsee koulusta niin vettä tuleekin kuin sangosta kaataen. Se jos sataa niin se myös sataa... Ja sateenkaaret ovat näin ollen myös tosi yleisiä nähtäviä, lähes joka päivä niitä näkee yhden tai useamman kerran.


KOHTELIAISUUS
: Please, thank you, I'm sorry noita sanoja ei voi käyttää liikaa. Ja jos et kuule mitä sinulle sanotaan, niin et saa kysyä "what" vaan sun pitää sanoa kohteliaasti "pardom". Jos sinä sanot "what" sua pidetään tosi tympeenä. Mul tulee kyl aina väkisin "what" kun ei ole tottunut käyttämään sanaa "pardom" ja musta toi on kauheen vaikee sanoakin haha.

LYHENTEET: Täällä lyhennetään nimet, esim. mun nimi on näiden mielestä liian pitkä niin mua yleensä kutsutaan emiksi.
Ja sit jotain näiden slangi sanoja on esim. jandals(flip-flops), togs(uimakamppeet) ja sitte so far, joka lisätään aina lähes kaikkien lauseiden perään esim. How are you liking New Zealand so far?

Ja sitte tähän loppuun tälläisiä pikku huomioita.
1. Kahvinkeittimiä ei ole melkein kellään eli täällä juodaan lähestulkoon vain purukahvia.
2. Tiskatessa astioita (käsin) astiat vain harjataan saippuan kera puhtaaksi, eikä huuhdella sitä saippuaa niistä pois ollenkaan. Sitten ne vaan kuivataan saippuaisina. Musta tää on tosi outoo.
3. Sillat, ajotiellä siis, on vain yksi suuntasia, eli toisen pitää aina odottaa että toiselta puolelta tuleva auto menee ensiksi.

Tälläsiä eroavaisuuksia olen tähän mennessä huomannut, on niitä varmaan muitakin, muttei nytte tule mieleen.

-Emilia

4 comments:

  1. Oi kiva postaus! Aika jännä toi astioiden kuivaus saippuaisina, eiks kaikki sit maistu saippualta ku noista syö? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! :) Jajoo tota mieki ihmettelen, mut ei sitä saippuaisuutta kyl maista :D

      Delete
  2. Kuulostaa ihan Australialta! Kyllä huomaa, et niissä maissa on jotain samaa ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, no onhan ne aika lähekkäin eristyksissä muista, et hyvin mahollista :D

      Delete