May 1, 2013

New Zealand

Ajattelin tehä tälläsen postauksen Uudesta Seelannista, ku se sattuu olemaa niin kaukana eikä moni varmaa oo tietonen mitä kaikkee siellä on. Tää kaikki tieto ja kuvat on sitten ihan vaan googlesta.
Elikkäs mistäs mä alottaisin:D Uusi-Seelanti sijaitsee Tyynenmerellä ja se koostuu kahdesta pääsaaresta: Etelä- ja Pohjoissaaresta ja monista pienemmistä saarista. Joista mä olen siis menossa Pohjoissaarelle!

Täst näätte et kuinka kaukana Uusi-Seelanti on Suomesta... Aikalailla kauin mahollinen paikka matkustaa, hups:D

Uuden Seelannin pinta-ala on noin 270 000 neliökilometriä ja asukasluku n. 4,2 miljoonaa, eli siellä on vielä vähemmän asukkaita kun Suomessa. Maan pääkaupunki on Wellington.



Pohjoissaarella on toimivia tulivuoria, iiks:D  geysirejä ja kuumia järviä. Eteläsaari on pohjoissaarta vähän suurempi ja siellä on lumihuippuisia vuoria ja niitä kutsutaan nimellä Eteläiset-Alpit.


Uusi-Seelanti tunnetaan sen tuhansista lampaistaan.

Ja muutenkin sen luonto on hyvin monimuotoista. On hiekkarantoja, vuoristoja ja kumpuilevaa maastoa, maaseutua...


Ja sitte vielä näitä mystisiä pyöreitä kiviä! Söpöjä ne kyllä on:)


Uuden Seelannin eläimistöön kuuluvat mm. lentokyvyttömät kiwi linnut, gekot, delfiinit ja muut harvinaisuudet. Uuden Seelannin eläimistössä on se hyvä puoli ettei siellä ole ollenkaan vaarallisia eläimiä eikä käärmeitä.


Ilmasto Uudessa-Seelannissa on aika vaihtelevaa Pohjoissaarella vallitsee subtrooppinen ilmasto eli siellä on lyhyt leuto talvi ja pitkä, kostea ja lämmin kesä. Kesällä lämpötila +20 C . Eteläsaarella vallitsee leuto ilmasto ja siellä kesällä on n. +10C ja talvella alle +10, voi mennä myös pakkasen puolelle. Mä oon onnekas et pääsin Pohjoissaarelle lämpöseen osaan haha!

Täst nyt tuli aika kuva täytteinen, mut kuvat kertoo enemmän ku tuhat sanaa, eikö? Toivottavast saitte ees jonkinlaisen kuvan Uudesta Seelannista :) Saa kysellä jos mieleen juolahtaa kysymyksiä tai jos ja kun mä unohdin tästä jotain oleellista:D mä sitte parhaan mukaan yritän vastailla! :)

Oih kello näyttää jo aika paljon, paras mennä nukkumaan jotta huomennakin saisi jotain järkevää aikaiseksi! Ainiin hyvää toukokuun alkua, sieltä se kesä pian tulee ja lähtö taas lähenee jee!
Moikka:)

- Emilia

No comments:

Post a Comment