May 16, 2014

Vastaukset

Tässä nää vastaukset vihdoin koottuna, anteeksi ku taas vähän kesti tän postaukse tekemisessä... Kuvat on mun Gisbornen matkalta missä olin kuukausi sitten mun belgialaisen vaihtari kamun kanssa.

Pitääks sun itte ostaa kaikkii koulukirjoi ja sellasii? :)
Joo siis mä oon saanu koulust hirveest kaikkii kului, minkä piti sisältyy rotareiden maksettavaks. Joudun maksaa kaikki kouluaineet ite ja kirjat jos sellasii tartten. Nytki kouluu on menny jo joku 500 dollarii...

Millasilla fiiliksillä oot lähössä kotiin parin kuukauden päästä?
Yleensä aattelen et ää en haluu kotii nyt ku on toinen elämä tääl ja sit niin outoo ku pitää vuoden tauon jälkee palata takasin siihen normaalii elämää. Mut nyt ku oon ollu kipeen ja ainaku oon kipee tääl ni mul on koti-ikävä ni haluisin jo takas Suomee ja tuntuu taas ettei mul oo tääl sellasii kunnon kaverei et haluis vaa nähä taas mun kaikki ihanat Suomi kamut.. Voin sanoo et mun fiilikset kotiinpaluust vaihtelee joka päivä.


Kui monta oppilast sun koulus on et onks se iso?
1500 joo onhan se pikkusen isompi ku Haminan Lukio kolmellasadalla oppilaalla.

Mitä mieltä oot koulupuvusta, pitäiskö Suomessaki olla?
Vaihtarin näkökulmasta se oli aika helppo ku ei oo hirveest vaatteit ja oli helppo "valita" mitä pukee päälle ku aina samat vaatteet. Mut ei, se on kyl niin tylsää ku aina kaikil samat vaatteet. Must on ihanaa ettei meil Suomes oo koulupukui, koulupuvuttomuus tuo vapautta elämää!


Millaista koulu on, helppoa/vaikeaa?
Koulu on helppoa ja tylsää. Okei aluks se oli kyl vaikeeta ku ei ymmärtän melkee mistää mitää mut tänä vuon mul on vaa kaikkii helppoi aineit: valokuvas, köksä, liikka, enkku ja espanja ni noil tunneil aina tylsistyy ku niin paljo kaikkee kirjotettavaa...

Onko ikävä Suomen koulujärjestelmää?
Öö eipä oikeestaa, tääl koulu on niin paljo kertaa helpompaa (ainaki mulle koska vaihtari) ja tääl on kaikkii kivoi rentoi aineit ni eipä juurikaa tarvi kunnolla opiskella niinku Suomes haha.

Miksi rotary? Kävikö muut järjestöt mielessä?
Alun perin en ois ees halunnu lähtee Rotaryn kautta sen perheen vaihon takii. Hakemuksii lähettelin YFU:lle, AFS:lle, Exploriukselle ja ehkä viel jollee muulleki, ja siis kattelin kyl ihan kaikkii mahollisii järjestöi. Mut sit en halunnu lähteä ns. kaupallisen järjestön kautta taikka et joutuisin maksaa perheelle ni sit siihen valittavaks lähinnä jäi Rotary, YFU, AFS. YFU:n ja AFS:n kautta ei ollu kuitenkaa mahollisuutta päästä Ausseihin/Uuteen-Seelantiin, ni sitte lopulta aattelin et onhan se Rotary ki sit varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Ja nyt voin kyllä sanoo et se oli elämäni paras päätös et lähin/päätin hakee Rotareiden kautta, koska tää verkosto minkä oot sen kautta saanu on ihan huippu!


Onko vuosi ollut sellainen kuin toivoit?
No ikinähän sitä ei osaa etukätee aatella millanen sun vuodesta tulee ja varsinkaa niitä kaikkia haasteita mistä joudut ite selviytymään. Mutta voin kyllä sanoo et oon nauttinu mun vuodesta ihan täysillä. Ja niinku kaikki aina sanoo ni sun vuodesta tulee just sellanen kun sä siitä sen teet. Mä oisin voinu alottaa vähä paremmin, mut loppuu kohden se kyl paranee kokoajan.

Jännittääkö kotiinpaluu?
Tavallaa joo, koska sit ei ikinä tiiä näkeekö näitä naamoja enää koskaa ketkä on täällä tavannu. Ei tiiä et kenenkaa pysyy ystävyyssuhteet hyvänä, koska sä joudut tavallaa itte pitää siit kaiken huolen.. Mut toisaalta ei tiiä miten ne kaverit kaa ottaa takasin sut siel Suomessa ku oot ollu vuoden poissa. Mut mä kyl ootan niin paljo et nään kaikki mun rakkaat kamut taas ja päässää hengaa niiku normisti. Ei kukaa tänä aikana oo voinu niin paljo muuttuu ettei haluttais olla enää kaverei, eihän?

Ikävöitkö kotiin?
Tänään joo, huomenna en ehkä enää. Mul ei oo ollu koskaa sellast pitkää ikäväjaksoo vaa enemminki ehkä yhten päivän ja sit se menny ohi ja niin. Mut jännäst kyl kyyneleet vierii aina poskille kun perheelt tulee paketti tai kaverit on päättäny piristää sua lähettämäl jotai. Pahimmat sanat on ku joku kirjottaa "mä ikävöin sua" ja sillon vaikka sun päivä ois ollu paras mahollinen käyt vaa itkee ja haluut lentää takasin suomee ja halaa sun rakkaitas.


Millainen sun Suomi-perhe on?
Ihana. Mulla on vanhempien lisäksi kaks veljee; isoveikka ja pikkuveikka ja vaikka ne onki välil aika rasittavii ni kyllä mä niitä silti rakastan ja ikävöin!

Mitä asioita jäät ikävöimään kun palaat Suomeen?
Kaverei, host perheit, rotareit ja ihan kaikkii ihmisii yleisest ottaen. Ja tietyst tätä rentoo elämäntyylii, ihmiset ei välitä miltä näyttää, kukaa ei kato sua oudost koulus jos et meikkaa tai voit mennä suoraa suihkust hiukset märkän kouluu ja se on normaalii! Sit tuun kaipaa tätä luontoo ja ihanii hyvii biitsei!! Ah mä niin rakastan biitsi laiffii ja sitä et jos sul ois surffi lauta voisit vaa aina mennä surffailee biitsille! + PALMU PUITA <3 Sit jään kaipaa tätä vaihtariuden helppoutta, ku koulust ei tarvi välittää lähes yhtää. Nytkii ens viikost otin vaa lomaa kolmeks viikoks ja lähen matkustelee hehe. Ja no yksinkertasest jään kaipaa mun kiwi laiffii lähes kaikin puolin!


Kumpi koulu on kivempaa Suomen vai Uuden-Seelannin?
Kivempaa? No kyl Uus-Seelanti voittaa!

Onko host-perheet ollut kivoja?
No mun eka perhe oli aluks kiva mut sit loppuu kohen ootin kyl perheen vaihtoo jo innolla. Ja täst tokast perheest oon kyl tykänny sikanaa. Nää on niin rentoi ja mukavii!

Mitä asioita odotit eniten vaihtovuodessa ja onko ne asiat toteutuneet?
Mä en hirveemmin tehny odotuksii vuodelle mut mä luulin et vaihost saa paljo helpommin kavereita. Mut ainakin Uudessa-Seelannista sä joudut nähä paljon vaivaa kavereiden saannin eteen, aina pitää olla "tunkemassa" mukaan, ja kyselemässä jos vois tehä jotain yhessä aina uudestaan ja uudestaan, tää oli oikeesti paljon vaikeempaa mitä etukätee kuvittelin. En nyt tiiä vastasko tää yhtää sun kysymykseen vai heitinkö ihan ohi aiheen sorry :D


Onko siellä oikeasti niin paljon ötököitä sun muita hyönteisiä, kuin kaikki kertoo?
Täh? En mä oo ainakaa koskaa kuullu et joku ois sanon et tääl on hirveest kaikkii ötököit haha. No onhan tääl hyttysii ja mäkäräisii ja entiiä samanverran must niitä täällä on ku suomessakii.

Onko enemmän huonoja vai hyviä päiviä?
Hyviä!

Mikä on tämänhetkinen paras muistosi vaihtovuodesta?

South Island trip


Kuinka kauan vaihtopapereiden täyttämiseen meni aikaa?
Mulla on niin huono muisti, että mä oon väärä henkilö keltä kysyä.. mutta kyllä siihen ainaki reilu viikko meni ku piti hammaslääkärissä ja normilääkärissä + koululla juossa täyttelemässä papereita ni voin ainaki sanoa ettei se ihan helppo prosessi ollut..

oudoin/lemppari ruoka mitä oot siel syöny tai maistanu? 
Oudoin: paua frite YUK ja lemppari: kumara ah roasted kumara is so yum
unohtumattomin näköala matkaltas?
Key Summit eteläsaaren matkal
millasii ihmiset on sielläpäi yleisest?

Suht rentoi ja vanhemmat ihmiset tosi ystävällisii

onks se matka muuttan sua ihmisenä jotenki, jos on nii miten?
Matka? Ei tätä matkaks voi kutsuu :D Siis oon miettiny tätä itekii ku aina jostain muist vaihtariblogeist lukee kuinka ne kirjottaa miten ne on muuttunu paljon vuoden aikana ja sit mä kysyn itteltäni samaa kysymystä ni oon sillee oonks mä muka muuttunu? haha mut oon ihan varma et oon en vaa nää sitä itte :D mutjoo sellasii asioit mitkä itte huomaan ni en hermostu enää niin helposti, ku tuntu et ennen hermostuin ihan pienistki asioist.. tääl ku pitää vaa kaikki niellä ja näyttää iloselta. Ja arvostan paljo enemmän ihan pieniiki asioita.
mitä asioit arvostat eniten elämässäs?
Perhettä, ystävii ja terveyttä haha eiks nää oo aika perus
mitä odotat ens kesältä, tai tulevia 
kesän suunnitelmia?
Odotan ihanaa lämmintä kesää, koska tääl on alkanu jo ilmat viilentyy.. Sitte ootan ihan sikanaa et nään pitkäst aikaa mun yhtä parasta kaverii joka tulee Belgiasta mun luo Suomeen visiitille!! <3 Ja mul ei oikeestaa oo viel hirveemmin suunnitelmii.. Toivon vaa et näkisin kaikkii kavereit ja pääsisin mökkeilee niiden kans ja skobailee (tätä mä oon niin kaivannu). Ja sitte elokuun alus vaihtariviikonloppu!



uuen seelannin erikoisuudet sun näkökulmasta?40 miljoonaa lammasta mut vaan 4 miljoonaa ihmistä :D, kiwis, ja tää luonto ku tääl on vähä niiku kaikkee; geyshiirei, tulivuorii, mountains (mikä tää on suomeks:D), biitsei, söpöi vihreit kumpui, siniturkoosii vettä, sademetsää (kind of)...
minkälaisien ihmisten seurassa viihyt parhaiten?
hauska, puhelias ja vähä crazy
top 10 biisit täl hetkellä?
kaikki jotka mut tuntee tietää etten mä ikinä tiiä mitää laulujen nimii tai artistei koska kuuntelen vaa aina radioo, joten vaikka nrjn hitit on ihan menevii!
ketä ihailet?
Kaikkii ketkä uskaltaa lähtee toteuttaa unelmaa lähtemäl vaihtoon, tää on parasta!
onks vaihtareilla millasia sääntöjä?
Rotary vaihtaril 4D: no Drinking, Driving, Dating or Drugs + no piercings or tattoos


hassuimpia kommelluksia muutamia uues seelannis tai suomessa?
apua mul ei tuu nyt äkkiseltää mitää mielee, mut esim kaikki ne ku tulee väärinymmärretyks ja selittää jotaa ihan muuta ku pitäs.. ja sit se ku olin kerran aucklandis shoppailees sit kuulin jonku puhuvan suomee ni tottakai juoksin niitten perää ja menin kysyy et onks ne suomesta mut sit en osankaa puhuu enää suomee ni puhuin niille sekasin enkkuu ja suomee haha
onks siel jotain outoja lakeja tai käytäntöjä, millasia?
ei mul oo ainakaa tullu vastaa mitää outoi lakeja? Okei mut suomalaisena mä aattelen et nää ajokortit on tääl outoi ku sä saat sen jo 16 vuotiaana mut eka vaihe on leaners eli saat ajaa vaan jonkuu vanhemman kanssa, sit tokas vaihees 
restricted sä saat ajaa vaan itekseen ilman kyytiläisiä mutta et saa ajaa 10pm ja 5am välillä eli yöllä. Kolmas vaihe eli full license on sit sama ku suomen autokortti eli saat ajaa millon vaa ja kyytiläisten kera. Ni tääl mun kaikil kavereil on jo autokortti mut niil on toi restricted ni ne ei voi kuskaa mua minnee :/
Pitääks sun päästä läpi kaikist kursseist mitä sul siäl on? 
No eipä oikeestaa, einää välitä must hirveest koska ei mul täl koulul oo mitää välii tai mä en ainakaa välitä täst koulust yhtää koska vaihtari :D
Milloo tuut takas? 
Heinäkuun alussa ;)



Tiiäks saaks itte päättää luokan mille meet ku tuut takasii?
No kylhän reksi sillon ennen mun vaihtovuotta sano et saan valita, mut en mä tiiä onks se viel samaltaval ku tuun takas, hopefully!
Mitkä on parhaimpia puolia Uudessa-Seelannissa? Entä huonoimpia?
Ilmasto eli ei oo kylmii pakkas päivii, mut sit taas jos haluut sellasii ni meet eteläsaarelle tai siel vuoristois tulee ainaki lunta. Tosi paljo ihanii biitsei!!♥ Pääsee surffailee!
Huonot: aika sama hintataso ku suomes, jotkuu asiat even kalliimpii. Etäisyydet tosi pitkii, ei kunnon julkist liikennettä eli matkustaminen tulee aika kalliiks..
Kuinka hyvin pystyy olemaan oma itsensä esim uuteen perheeseen mentäessä ja uusia ihmisiä tavatessa?Aika hyvin, ekas perhees kesti vähä totuttelua ja oli parempi ensin tutustuu enemmi niihin ihmisii enneku alko "sekoilemaan" mun tyyliin mut sit taas tähän tokaa perheesee tultaes olin oma itteni lähes heti. Ja kyl mä nyt yleens oon oma itteni ku uusii ihmisii tapaan, riippuu tosin tilanteesta!


Kiitos sikanaa kaikista kysymyksistä, näitä tulikin just riittävä määrä et sain hyvän postauksen niistä kasattua.
Tähän loppuun haluun vielä kysyä teiltä että oisko teillä mitään toive postauksia mitä haluaisitte mun tekevän tai mitään millasta juttuu haluisitte täältä vielä kuuluvan, kun päivät alkaa vähenemään hurjaa vauhtia eikä enää ees kahta kuukautta jälellä iiks.

- Emilia

No comments:

Post a Comment