April 23, 2013

Hellou!

Tää on mun eka blogiteksti ikinä, no kaikkee pitää kokeilla! Oon Emilia 16-vuotias lukion ekalla luokalla. Rakastan matkustelua ja muutenkin kaikkien uusien paikkojen näkemistä ja kokemista. Shoppailu ja valokuvailu on myös mieluista puuhaa. Halusin aloittaa kirjoittamaan blogia, koska mun maailma mullistuu ja mä lähden ensi kesänä vaihtoon maailman toiselle puolelle Uuteen-Seelantiin. Tää blogi on kaikille avoin, koska haluun jakaa mun vaihtovuoden ilot ja surut kaiken kansan kesken, sillä mulle itelle on ainakin ollu tosi paljon hyötyy kaikista vaihtariblogeista. Tietyst tää on hyvä tapa kertoo mun kuulumisista ystäville ja perheelle, mut myös tän blogin avulla pysyy itsekin ajantasalla omista menoista haha!


Vaihtoon lähteminen on ollu mulle jo pienestä asti aika selvää. Meillä on myös kotona ollut pari kertaa vaihto-oppilas ja se on vaan lisännyt intoa, että mäkin haluan kokea tuon. Mun veli oli myöskin vuosi sitten vaihdossa USA:ssa. Kuitenkin joskus ylä-asteen loppu puolella havahduin et mähän lähen vaihtoon ja piste. Maa vaihtoehtoina mä mietin Australiaa, Uutta-Seelantia ja USA:ta. Eniten noista kolmesta kuitenkin houkutti Australia ja Uusi-Seelanti. Sitten aloin ottamaan kaikista järjestöistä selvää ja vertailin niitä, että mikähän vaikuttaa parhaimmalle ja minkä kautta olisi mahdollista päästä Australiaan tai Uuteen-Seelantiin. Yhtinä sieltä muiden joukosta sitten hyppäs silmiin YFU ja Rotary. Laitoin sitten YFU:lle hakemuksen ja kävin sen haastattelussakin. Pian selvisi kuitenkin ettei YFU:lla ole enää paikkoja sinne suunnille. En kuitenkaan luovuttanut vielä. Seuraavaksi aloin selvittelemään mahdollisuuksia päästä Rotaryn kautta vaihtoon. Sinne hakuaika alkaa vasta syksyllä, joten mietitytti että uskaltaako riskeerata ja odottaa syksyyn ja hakea Roraryn kautta, vaiko yrittää vielä jollain muulla. Rotary minua myös mietitytti sen perheen vaihdon takia. Vuoden aikana ei ollakaan vain siinä yhdessä perheessä vaan 2-4 perheessä. Ainakun tottuu yhteen joutuukin siitä pian luopumaan ja aloittaa kaiken "alusta" tutustumalle sen uuden perheen tapoihin. Myöhemmin totuin ajatukseen ja ajattelin, että sehän on vain rikkaus että pystyy tutustumaan siihen kulttuuriin täysillä, koska kaikki perheethän ovat erilaisia toisistaan. Päädyin siis odottelemaan syksyyn...


Syksyllä laitoin vapaamuotoisen hakemuksen menemään, jossa kerroin muunmuassa itsestäni, harrastuksistani ja miksi juuri minut pitäisi valita vaihtoon. Myöhemmin syksyllä kävin haastattelussa nva:n (nuorisovaihtoasiamiehen) kotona. Vähän ajan kuluttua tulikin viesti, että minut on valittu vaihtoon Rotaryn kautta. Siitä alkoikin kauhea paperisota. Rotarylla valitaan 4 maatoivetta, joista ainakin yhden pitää olla ei englanninkielinen maa ja niistä johonkin sitten pääsee. Minä päädyin pitkän mietinnän jälkeen näihin neljään: 1. Australia/Uusi-Seelanti 2. USA 3. Meksiko 4. Brasilia. Tiedot maasta johon pääsee tulee vasta kevätpuolella taino tammikuun jälkeen. Itse sain tiedon vasta viime lauantaina, kun meillä oli Lahdessa vaihtari koulutus kaikille kesä- ja vuosivaihto-oppilaille. Siitä voisinkin kertoa lisää seuraavassa postauksessa ettei tämä venyisi hirveän pitkäksi.:D

Toivottavasti tykkäsitte! Mulle saa laittaa kommenttia, kysymyksiä, ideoita ihan mitä vaan tulemaan ja ihan koska vaan, mä kyllä mielellään vastailen niihin. :)

- Emilia


11 comments:

  1. ihana alotus blogille! :) tykkään kovasti, innolla oottelen et pääsen lukemaa siun New Zealand seikkailuista ;)

    ReplyDelete
  2. Wow en tajunnukkaa että sait vasta lauantaina sen tiedon ;O Mut parempi sekin ku ei millonkaa :DD Ja ihana alotus ja kiinnostavaa lukea sunkin vuodesta vaikka samaan suuntaan ollaankin menossa! Lentokentällä nähdään!! ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. No mulle oli vihjailtu että pääsisin sinne tai ausseihin, mutta lauantaina se vihdoin viimein varmistu, että NZ kutsuu! ja kiitos paljon!:) Saadaanki viettää muutama päivä siellä Singaporessa yhessä:)

      Delete
  3. SIIS MITÄ OOTKO SINÄ _SINÄ_?? siis mitä :DDDD vitsi mua nolottaa. muistan ton sun proffakuvan ku joskus kommentoit mulle mutta en IKINÄ oo osannu yhistää että oot emppuli foorumilta! ku tulit juttelee mulle niin näin tuon sun kuvan mun mielessä ja yhdistin oikeeseen ihmiseen (vaikken sitä sillon vielä tienny...) ku muistelin että "se tyyppi" oli lähössä jenkkeihin kans, mutta en tienny että oot emppuli! hahah voi ei mua, toivottavasti tajusit ees jotain XD mutta ihanasti kirjotit, tottakai jään lukemaan koska NZ! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah jep mie se oon :D mä katoin siellä että tuttu naama et toihan on juliaksi meempä moikkaamaan..okei arvasin ettet varmaan tunnista mua, koska oon vaan yks ihminen muiden joukossa ja kuvassa näyttää niin erille, mut ei se mitää, nytpähän ainaki tiiät kuka oon :DD ja kiitos paljon, toivottavast tykkäät jatkossaki! :)

      Delete
  4. oi oi vähänkö jään seuraamaan innolla tätä sun blogia! en oo ikinä lukenu nz-blogia, enkä tiiä tosta maasta oikein mitään, mutta ainakin kuvien perusteella upee maa :) onnea vielä tosta nz:stä! ja ihana blogi muutenkin :)

    ReplyDelete
  5. Ihana banneri! :) muutenkin kiva ulkoasu ja blogi, jos saisin pyytää ni vaan kuvat isommiks sitte myöhemmin. Jään kyl innol seuraamaan rakastan vaan niin uutta seelantii, oisin sinne halunnu ykkösenä jos se ei ois nii kallis :) mut happyhappy tääl thaimaassaki!
    ihanaa vaihtarivuotta sulle ja nauti uudenseelaanin maisemista jaaa kaikkee! Et tiekkää kuin kateelinen oon..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi apua miten ihana kommentti, kiitos hirmusesti:) jajoo yritän saada kuvat isommiks seuraaviin postauksiin! voit olla varma et tuun nauttimaan mun vuodesta siellä :)

      Delete
  6. Ihan mahtavaa vuotta sulle! Tulee olemaan elämäsi paras vuosi, kaikkea hyvää sulle :)
    http://dreamyear-newzealand.blogspot.co.nz

    ReplyDelete